Od 13 lat Florencja jest nie tylko miastem-muzeum, w którym znajdują się najwspanialsze dzieła sztuki renesansowej, ale także stolicą zmieniającego się i pięknego świata perfumerii. Co roku we wrześniu najlepsze domy perfumeryjne spotykają się w Stazione Leopolda i prezentują swoje nowatorskie rozwiązania - po to, by za kilka lat cały świat mógł je odkryć w zapachach np. Guerlain czy Gucci. W tym miejscu pojawiają się również kupujący z awangardowych butików perfumeryjnych. Genialne nowe pomysły często mają swój początek u mało znanych perfumiarzy, aby następnie podbić świat w produktach bogatych kupców. Na przykład, autor "Woda kolońska» pozostał mało znanym włoskim mnichem, podczas gdy Johann Maria Farina osiągnął sławę i fortunę. Autor pierwszego zapachu fougère, Fougere Royale, Paul Parquet nie wzbogacił się o to, że podobne nuty stanowią ponad połowę męskich zapachów XX i XXI wieku.

Pitti Fragranze 2015 przyciągnęła rekordową liczbę producentów perfum (ponad 270) i kupujących (ponad 2.130) z 50 krajów - ta główna wystawa perfum potwierdza co roku swoje kapitalne ambicje wzrostem na całej linii. Koncepcja «perfumiarstwo jako sztuka» wykazuje wzrost w Pitti Fragranze pomimo wszystkich zjawisk kryzysowych w gospodarce światowej: wielkość sprzedaży perfum artystycznych rośnie o 10% rocznie, co jest wartością wyższą niż w segmencie luksusowym. Paradoksalnie wyjaśnia to Pierre Guillaume, jeden z niezależnych perfumiarzy:

"Jeśli tworzysz zapachy, aby zadowolić wszystkich, prawdopodobnie nie zadowolisz nikogo. Tworzę zapach tak, aby stał się znany przynajmniej jednej osobie. Reszta przyjdzie wraz z nim.

Pierre zaprezentował na wystawie cztery zapachy: wyzywającą skórę motocyklisty na wypolerowanym niklowym samochodzie Metal Hurlant, elektryzujący zapach Champaca i ozon przed burzą na tropikalnej wyspie Fleur de Foudre, wieczór z ulubioną whisky na jachcie u wybrzeża Rivages Noirs, wszystkie dla Parfumerie Generale oraz chłodny dotyk futra gronostaja na nagiej skórze - delikatny irys Shermine dla Huitieme Art Parfums.

Zapach Metal Hurlant

Zapach Fleur de Foudre.

Rivages Noirs zapach

Zapach Shermine

Zgodnie z tradycją, Pierre ujawnił dwa koncepcyjne zapachy z animalistycznym motywem: świeży Leathermore i brudny, ale ładny Ylang Ylang Lumiere Fauve. Nie są one jeszcze przeznaczone do sprzedaży - w przyszłym roku z tych ziaren koncepcyjnych może wyrosnąć nowa kolekcja Parfumerie Generale.

Zapachy zwierzęce były objawieniem Pitti'15 - Fundamental Rubini, Message in a Bottle Marka Buxtona, Afrika Olifant Nishane, Romanza Masque Milano, Fetisch J.F. Schwarzlose, Roses & Elephant Maria Candida Gentile, Tabac Tabou Parfums - każdy z nich miał swoje niezwykłe, niechlujne, wyzywająco seksowne akordy, od których już nie stronimy.

Pierre Montale nadal pracuje jako perfumiarz damski. Wszystkie trzy nowości Montale dla młodych dziewczyn są strasznie trwałe i desperacko seksowne: delikatne piżmo Intense Roses, subtelna orientalna Starry Nights i słodki orientalny Golden Sand uzupełniają się wzajemnie, więc na pewno spotkasz je na mieście. Montale to zamknięty wszechświat perfum, z 111 zapachami do wyboru.

Złoty piasek

Arabia AJ

Arabia AJ, kolejna marka pochodząca ze Wschodniego Wybrzeża, ogłosiła nowość Black V, figlarną i uwodzicielską tuberozę przekształconą z kwiatu w klucz do serca w formie słodkiego deseru.

Europejscy perfumiarze przestali stronić od przedawkowania syntetycznych piżm: po bliskowschodniej Arabii AJ, Boadicea The Victorious i wielu innych arabskich kolekcjach na Pitti Fragranze'15 pojawiły się także europejskie. Świeża i odporna na wpływy arabskie kolekcja Jeroboam przeznaczona jest dla miejskich nomadów: nowoczesne piżma pozwalają pachnieć niemal niewidocznie, lekko i świeżo przez cały tydzień.

Kolekcja ALTAIA nie ma nic wspólnego z Rosją, to akronim (A Long Time Ago In Argentina) wymyślony przez małżeństwo Marinę Sersale i Sebastiana Murenę, znanych z kolekcji Eau i La Sirenuse Positano. Pierwsze trzy zapachy - chłodna brytyjska róża, jasny jaśmin z Buenos Aires i ślubna pomarańcza z włoskiego wybrzeża - w języku kwiatów i piżma opowiadają historię o tym, jak dwie rodziny szlacheckie z Wielkiej Brytanii i Argentyny spotkały się i związały we Włoszech. Wzruszająca legenda, wysoki styl.

Arabski dom Amouage wprowadził tylko jedną nowość, ale za to jaką! Amouage's vibrant fuzzy Sunshine Man rozpoczyna się poranną świeżością lawendy i szałwii, aby następnie ostra ziołowa część stopniowo zaczęła się rozgrzewać, ukazując ciepło ze słodkim akcentem immortelle, wanilii i bobu tonka. Sunshine Man jest stworzony na wakacje: po porannej przebieżce nie ma żadnego biznesu przez cały dzień.

Paul Emilien wypuścił długo oczekiwany cygański zapach Chaleur Gitane Paul Emilien, który zapowiedział pół roku temu. Jasny, gorący i pikantny, jest tak wibrujący jak Bamboleo Gipsy Kings, smakosz klasycznego orientalnego zapachu z nutami czekolady, karmelu, malin i szafranu, który sprawi, że każde serce będzie miękkie jak ciepły piernik.

Wiele trendów pozostało prawie niezmienionych w stosunku do ubiegłego roku. Pozostała droga do tworzenia bardziej skoncentrowanych i intensywnych zapachów: perfumy na dzień zamiast wody toaletowej i perfumy zamiast perfum na dzień (kolekcje Perris Monte Carlo, Houbigant, Jeroboam, Hesperides Jardin de France). Trend gourmand utrzymał się i nasilił - stały się nim wody kolońskie (Altruist J. F. Schwarzlose), kwiaty (Malia Nobile 1942), skóra (Nanban Arquiste) i przyprawy (Accendis 0.1). Wiele europejskich marek woli kierować swoją ofertę do bogatych klientów z Emiratów Arabskich (KEMI, Gritti, Moresque). Ponadczasowe motywy wciąż są na szczycie popularności: cytrusowe wody kolońskie stały się liściastą zielenią lub świętym kadzidłem, zapachy różane pojawiają się jako ogromne chmury różowej mgiełki.

Najbardziej godne uwagi trendy na Pitti Fragranze 2015

  • Wzmocnienie pozycji perfumerii naturalnych. Najlepszy debiutant w tej klasie: szwajcarski Richard Lucher Britos, którego perfumiarzom udało się podkreślić naturalne piękno surowców.
  • Tytoń powraca do mody. Tabac Tabou Parfums d`Empire i T. Habanera Rania J. - Dwie niesłodzone opcje dla mężczyzn.
  • Modna skóra jest hiszpańska. Peau d'Espagne to akord hojnie okraszony przyprawami i kwiatami, a jego słodycz maskuje dym. Pikantne słodkie warianty to Fetisch J.F. Schwarzlose i Nanban Arquiste.
  • Moda na eskapizm i szczęście bez względu na wszystko. Komfortowe zapachy o kuszących i prostych legendach podbijają sprzedaż, czego dowodem jest sukces "kolekcji cruise" Parfumerie Generale.
  • Perfumeria Art chce zablokować swoje zyski. Pojawiły się marki, które schodzą z utartych szlaków: nie podejmują ryzyka, nie wyrażają śmiałych idei i po cichu wypuszczają zapachy inspirowane świeżością żeli pod prysznic. Jest to smutny znak, że rynek jest nasycony. Pozostaje nam czekać, aż "perfumeria nie dla każdego" podzieli się na nowe segmenty - nie chcielibyśmy tego przegapić.